کد خبر: ۱۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
فعالان کشاورزی هشد ار د اد ند 
د ولت روزهای گذشته نرخ خرید  تضمینی گند م را 15 هزار تومان اعلام کرد  و این د ر حالیست که اتاق اصناف کشاورزی عقید ه د ارد  این نرخ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید  پایین است و قیمت گند م باید  بازنگری شود . به گزارش روزنامه تجارت، سخنگوی د ولت روزهای گذشته نرخ خرید  تضمینی گند م را 15 هزار تومان اعلام کرد 



گروه صنعت و تجارت: د ولت روزهای گذشته نرخ خرید  تضمینی گند م را 15 هزار تومان اعلام کرد  و این د ر حالیست که اتاق اصناف کشاورزی عقید ه د ارد  این نرخ با توجه به افزایش هزینه‌های تولید  پایین است و قیمت گند م باید  بازنگری شود . به گزارش روزنامه تجارت، سخنگوی د ولت روزهای گذشته نرخ خرید  تضمینی گند م را 15 هزار تومان اعلام کرد  و همین امر اعتراض برخی از فعالان این حوزه را د ر پی د اشته است. اتاق اصناف کشاورزی عقید ه د ارد  که تعیین قیمت خرید  تضمینی گند م بر عهد ه «شورای قیمت‌گذاری» است و این نرخ اعلام شد ه اگرچه با تصویب هیئت د ولت بود ه اما نرخ نهایی محسوب نمی‌شود .

آیا نرخ 15 هزار تومان مناسب است؟
تعیین نرخ 15 هزار تومان برای گند م د ر حالیست که فعالان این بخش عقید ه د ارند  که هزینه مواد  اولیه و همچنین کود  و سم افزایش شد ید ی د اشته و قرار بود  حتی د ر ماه‌های پایانی سال گذشته نرخ خرید  تضمینی گند م که 13 هزار تومان بود  بازنگری شود  اما اتفاقی د ر این زمینه نیفتاد . فعالان کشاورزی و تولید کنند گان انتظار د اشتند  که امسال نرخ متناسبی برای خرید  تضمینی تعیین شود  تا تولید  گند م و فروش ان به د ولت برای انها به‌صرفه باشد ، اما به نظر می‌رسد  که انتظار آنها محقق نشد ه است.
اعلام نرخ د ستوری خرید  تضمینی گند م د ر حالیست که کمیسیون کشاورزی مجلس بر اساس تجزیه و تحلیل‌های د قیق حد اقل قیمت گند م را 17 هزار تومان تعیین کرد ه اما همین نرخ هم مورد  توافق فعالان نیست چرا که آنها بر این باور هستند  که با توجه به تورم نهاد ه‌های کشاورزی نرخ باید  بالای 20 هزار تومان تعیین شود  د ر غیر اینصورت می‌تواند  عواقب ناخوشایند ی د اشته باشد  چرا که این نرخ کفاف هزینه‌های تولید  را نمی‌د هد  و از جذابیت فروش گند م به د ولت خواهد  کاست و واسطه‌ها نقش قد رتمند تری پید ا خواهند  کرد .
سخنگوی کمیسیون کشاورزی از زبان کشاورزان اعلام کرد ه قیمت گند م باید  برای سال جاری، بالای ۲۰ هزار تومان تعیین شود ، د ر غیر این صورت پاسخگوی هزینه‌های تولید  نخواهد  بود . حتی برخی از آن‌ها تاکید  د ارند  قیمت نهایی گند م با هزینه حمل و نقل، کارگر، اد وات کشاورزی به ۳۰ هزار تومان باید  برسد . سخنگوی کمیسیون کشاورزی همچنین از خرید  و فروش گند م با قیمت‌های 25 هزار الی 30 هزار تومان د ر برخی مناطق کشور خبر د اد ه و از د ولت خواسته که نرخ خرید  تضمینی گند م را منطقی کند . تبعات نرخ پایین خرید  تضمینی باعث کاهش میزان خرید  تضمینی گند م خواهد  شد  چرا که گند مکاران ترجیح می‌د هند  که گند م خود  را نه به د ولت بلکه به د لالان بفروشند  و آنها نیز گند م را به خارج از کشور منتقل کنند . همین امر هم موجب کاهش ذخایر استراتژیک کشور خواهد  شد  و کسری گند م را نیز د ر پی خواهد  د اشت.
احتمال رشد  قاچاق گند م با سرکوب قیمت
رئیس اتاق اصناف کشاورزی د ر واکنش به نرخ 15 هزار تومانی خرید  تضمینی گند م عنوان کرد  اخیرا کشورهای همسایه مانند  عراق گند م را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خرید اری می کنند  و این یکی از د لایلی است که قیمت گند م باید  بازنگری شود . از طرف د یگر د ر برخی مناطق به د لیل خشکسالی، گند م وجود  ند ارد  و خوراک د ام گران‌تر از قیمت گند م شد ه و احتمال اینکه کشاورزان و د امد اران گند م را خوراک د ام بکنند  بسیار زیاد  است به همین د لیل طبق گفته پیشه‌ور اگر د ولت می‌خواهد  گند م بخرد  باید  قیمت آن را افزایش د هد  که کشاورز گند م را به د امد ار و د لال ند هد . سال گذشته د ولت حد ود  7.5 میلیون تن گند م از گند مکاران خرید اری کرد  و د ر صورتی که قیمت گند م روی همین نرخ باشد  احتمال اینکه میزان خرید  خرید  تضمینی گند م د ر کشور کاهش یابد  زیاد  است چرا که د ر این میان د لالان و د امد ارانی هستند  که حاضرند  قیمت‌های بالاتری را برای گند م تولید ی پیشنهاد  بد هند . اگر د ولت قصد  د ارد  میزان خرید  تضمینی گند م خود  را افزایش د هد  و به بالای 8 میلیون تن برساند  می‌بایست قیمت را تعد یل کند .
هد ف د ولت از تعیین نرخ پایین قیمت خرید  تضمینی کنترل تورم د ر زنجیره محصولات کشاروزی است اما به نظر می‌رسد  که تبعات این قیمت‌گذاری د ستوری غیرمنطقی بیشتر از سیاست کنترل تورم د ر قالب قیمت‌گذاری د ستوری باشد  چرا که رانتی که د ر قیمت گند م – بین قیمت د ولتی و قیمت آزاد  - ایجاد  می‌شود  د ر نهایت به زیان مصرف‌کنند گان نهایی تمام می‌شود . از طرف د یگر منابع د ولت برای افزایش نرخ خرید  تضمینی گند م محد ود  است و به همین د لیل د ولت نمی‌تواند  به د لیل کمبود  بود جه نرخ‌های بیشتر را اعمال کند . به همین د لیل است که رئیس اتاق اصناف کشاروزی بر این باور است قیمت گند م نباید  کمتر از ۱۷هزارتومان باشد  و قیمت گند م باید  به نحوی تعیین شود  که هم د ولت منابع پرد اخت آن را د اشته باشد  و هم منافع کشاورز حفظ شود .
مجلس نیز نرخ 15 هزار تومان را کافی نمی‌د اند  و عقید ه د ارد  که نرخ خرید  تضمینی باید  حد اقل 17 هزار تومان باشد . جلال محمود ‌زاد ه نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس د ر واکنش به نرخ د ولت گفت: هم اکنون قیمت گند م د ر کشورهای اطراف همچون عراق ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان است که با نرخ ۱۳ هزار تومانی خرید ، کشاورزان به سبب گرانی نهاد ه‌های د امی ناگریز به استفاد ه به عنوان خوراک د ام، قاچاق بخشی از آن و شخم زد ن مزرعه و استفاد ه از آن به کود  آلی بود ند  و حتی بسیاری از کشاورزان حاضر نیستند  د ر ماه های آتی آبیاری کنند .
به گفته او، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید  اعم از کود ، سم و ماشین آلات کشاورزی، قیمت خرید  تضمینی هرکیلو گند م نباید  کمتر از ۱۷ هزارتومان باشد . محمود زاد ه همچنین می‌گوید  با اصلاح قیمت به نرخ منطقی پیش‌بینی می‌شود  که میزان خرید  به ۸ تا ۹ میلیون تن برسد ، چنانچه نرخ خرید  کمتر از ۱۷ هزارتومان باشد ، میزان خرید  به بیش از ۴ میلیون تن نمی‌رسد . کمیسیون کشاورزی پیش از این طی نامه‌ای به رئیس جمهور، خواستار بررسی هرچه سریع‌تر اصلاح نرخ شد ند  که حال با اعلام نرخ ۱۵ هزارتومانی باید  منتظر ماند  و د ید  که میزان تحویل گند م کشاورزان چگونه است.

نام:
ایمیل:
* نظر: